Veelgestelde vragen PraktijkbeoordelenFlex

  • Waarom gaat Examenservices van Praktijkbeoordelen 3 naar een nieuwe versie genaamd PraktijkbeoordelenFlex over?
    We zien dat scholen meer behoefte krijgen aan andere en onderling verschillende vormen van examinering.
    De scholen willen daarmee bereiken dat de examens beter aansluiten op hun onderwijs.
    Examenservices heeft geconcludeerd dat een volledig nieuwe versie van Praktijkbeoordelen (PraktijkbeoordelenFlex) noodzakelijk is.
    Daarmee bieden we op termijn méér variatie en hoeven we niet langer per sector aparte versies van Praktijkbeoordelen te onderhouden.

 

  • Wat is de kern van PraktijkbeoordelenFlex? 
    De kern van PraktijkbeoordelenFlex is en blijft het digitaal meten en beoordelen van de prestaties van studenten (examens).

 

  • Welke functionaliteiten vanuit Praktijkbeoordelen 3 worden ook in PraktijkbeoordelenFlex aangeboden?
    • De examenperiode staat klaar;
    • De exameninstrumenten staan klaar;
    • Digitaal invullen van beoordeling is mogelijk;
    • Bewijsmateriaal kan geüpload worden door de student;
    • Het examenresultaat wordt automatisch berekend;
    • Single Sign-On (SSO): inloggen voor eindgebruikers via het schoolaccount .

 

  • Hoe wordt de kwaliteit van PraktijkbeoordelenFlex gewaarborgd?
    Alle examenleveranciers zijn gecertificeerd conform de afspraken binnen het mbo.
    De kwaliteitseisen van Examenservices waarborgen de kwaliteit van PraktijkbeoordelenFlex.

 

  • Wat is een belangrijke onderbouwing voor de uitgangspunten van PraktijkbeoordelenFlex?
    Scholen kunnen in het kwaliteitshandboek lezen hoe de exameninstrumenten worden ontwikkeld en op basis van welke kwaliteitseisen.
    Dat is opgesteld door onderwijsexperts en examenadviseurs.
    Dit handboek beschrijft de belangrijkste uitgangspunten en processen bij het ontwikkelen en onderhouden van exameninstrumenten.

 

  • Hoe zorgt Examenservices ervoor dat de kwaliteit van PraktijkbeoordelenFlex aansluit bij de behoeften van de examenstichtingen?
    Er is een pilotgroep van schoolvertegenwoordigers; genaamd Expeditie Pilot Praktijkbeoordelen.
    Die scholen denken mee bij de ontwikkeling van PraktijkbeoordelenFlex tijdens meerdere (online) bijeenkomsten gedurende de ontwikkeling.

 

  • Welke nieuwe functionaliteiten biedt PraktijkbeoordelenFlex aan gebruikers? 
    De opzet voor PraktijkbeoordelenFlex wordt in de basis geheel vernieuwd.
    Waar de huidige versie van Praktijkbeoordelen gericht is op een inrichting per examenstichting, krijgt PraktijkbeoordelenFlex een schooleigen inrichting.
    Nieuwe functionaliteiten zijn:

    • Een eigen schoolstructuur inrichten (één school, of een inrichting per locatie of per team of vakgebied);
    • Een eigen rollen- en rechtenstructuur inrichten en zo beter laten aansluiten op het eigen informatiebeveiligingsbeleid;
    • Koppeling middels de Open-Onderwijs-api tussen Praktijkbeoordelen en leerlingvolgsystemen voor uitwisseling studentgegevens en resultaten (OOAPI, OKE-g). De oplevering van deze koppeling is afhankelijk van de koppeling die door MBO Digitaal opgeleverd gaat worden;
    • School heeft keuzemogelijkheden in het beoordelen van examens;
    • Het toevoegen van schoolspecifieke opdrachten;
    • Meerdere meetmomenten vastleggen;
    • Verwerken en toepassen van vrijstellingen (LLO, zij-instroom);
    • Eigen combinaties van beoordelingseenheden maken volgens inzicht van de school;
    • Single-sign-on (SSO) is standaard;
    • Dashboard waarin meerdere rollen de voortgang eenvoudig kunnen zien.

 

  • Wat houdt het in dat PraktijkbeoordelenFlex schoolgeoriënteerd is in plaats van examenstichting-georiënteerd? 
    De examenstichting geeft kaders aan. Binnen die kaders kan iedere school nu eigen keuzes maken voor de wijze van examinering en inrichting van examens, wat voorheen niet zo was.
    Ook in de toekomst wordt voor iedere kwalificatie een basisset van exameninstrumenten beschikbaar gesteld.
    Daarin zijn alle inhoudelijke en examen technische keuzes al gemaakt door de examenstichting op basis van inhoudelijke input vanuit de ontwikkelgroep.
    Een school kan ervoor kiezen om deze basisset ongewijzigd in te zetten.
    Een tweede mogelijkheid is, om de basisset op onderdelen aan te passen aan de schooleigen visie en wensen.
    Bijvoorbeeld door voor een andere beoordelingssystematiek te kiezen, of door voorbeeldopdrachten te vervangen door eigen opdrachten die passen binnen de kaderopdrachten van de stichting.
    In plaats daarvan kan een school op termijn ook helemaal zelf examensets samenstellen op basis van de content van de examenstichting.

 

  • Wat betekent het dat er meerdere beoordelingseenheden in plaats van één beoordeling zijn?  
    De examinering wordt opgebouwd uit verschillende beoordelingseenheden.
    Een beoordelingseenheid is het kleinst mogelijke deel van een kwalificatie, waarvan de ontwikkelgroep op inhoudelijke gronden aangeeft dat het met het oog op de beroepspraktijk, los van andere onderdelen van de kwalificatie beoordeeld kan worden.
    In de basisset, die standaard wordt aangeboden vanuit de examenstichting, zijn deze verschillende beoordelingseenheden samengevoegd tot exameninstrumenten. Ook dit gebeurt in samenspraak met de ontwikkelgroep.
    Een school kan er voor kiezen de basisset te gebruiken, maar kan ook zelf combinaties van beoordelingseenheden maken en op die manier een exameninstrument samenstellen.

 

  • Wat betekent lerend kwalificeren?
    ‘Lerend kwalificeren’ is een mogelijkheid vanuit het mbo en dit wordt met PraktijkbeoordelenFlex gefaciliteerd binnen de gestelde kaders.
    Je kunt per beoordelingseenheid besluiten om bewijs dat de student inbrengt, te beoordelen alsof het een tijdens een examen geleverde prestatie is.

 

  • Welke bestaande functionaliteiten zijn in PraktijkbeoordelenFlex verbeterd? 
    Hieronder de bestaande functionaliteiten vanuit Praktijkbeoordelen die verbeterd worden in PraktijkbeoordelenFlex:
    Door procesgerichte opzet is er beter zicht op de inhoud van het werk per rol;

Meetmomenten
In PraktijkbeoordelenFlex blijven tussentijds meetmomenten mogelijk, waarin criteria van de beoordelingsproducten gebruikt kunnen worden;
Persoonlijke leerdoelen voor studenten op verschillende momenten kunnen vastleggen;
Verzamelen van (meerdere) meetmomenten. Toelichting: Meerdere meetpunten geven informatie waarmee het leren van de student in beeld wordt gebracht. Deze worden verzameld door analyse van meerdere toetsen en/of beoordelingsmomenten.

Gebruik van een basisset (beoordelingsproducten) blijft mogelijk
Vergelijkbaar met het ‘standaard’ examenproduct dat een examenstichting nu levert en een school zonder eigen keuzes kan gebruiken.

Verzamelen van bewijzen
Het is mogelijk om bewijs toe te voegen.
Met relevante bewijsstukken kan aangetoond worde dat de student aan de eisen van een beginnend beroepsoefenaar voldoet.

 

  • Wat zijn de voordelen van PraktijkbeoordelenFlex voor scholen?
    • Inspelen op de vraag van scholen in het mbo om meer keuzes in het examineren te kunnen maken;
    • Facilitering van ‘Lerend kwalificeren’ voorheen genoemd als ‘Anders verantwoorden van het diplomabesluit’;
    • Scholen kunnen (hiermee) gemakkelijker vrijstellingen verlenen voor precies datgene wat een student al kan (LLO, EVC);
    • Keuze per school in de wijze van beoordelen: analytisch, O-V-G, Text, 0-1-2 of holistisch. Aansluitend op de visie van de school.;
    • Integratie met leerlingvolgsystemen zoals Magister, LAS en Eduarte.

 

  • Wat zijn de extra voordelen van PraktijkbeoordelenFlex voor bestaande gebruikers? 
    Praktijkbeoordelen bevat één examenset per kwalificatie en één ‘smaak’ per examenstichting. Dat verandert naar een basisset, school-eigen sets en ‘meerdere smaken’.
    Door de school-eigen sets is er per school meer flexibilisering mogelijk, al heeft de school hier keuzevrijheid in.
    De huidige examens zullen via Praktijkbeoordelen beschikbaar komen in plaats van de huidige examenbanken op de websites.
    Daarmee bieden we één kanaal voor alle praktijkexamens. Dit is naast het kanaal voor de theorie-examens (Remindo).
    PraktijkbeoordelenFlex heeft een andere look en feel, maar kan gebruikt worden zoals de huidige versie.

 

  • Hoe is de begeleiding en communicatie van Examenservices rond PraktijkbeoordelenFlex? 
    De examenstichtingen en scholen worden via de relatiemanager, nieuwsbrief, webinars en andere communicatiemiddelen op de hoogte gehouden van de nieuwste ontwikkelingen.

 

  • Over welk tijdpad wordt PraktijkbeoordelenFlex geïntroduceerd? 
    • Vanaf september 2023: pilotscholen betrekken bij de ontwikkeling van PraktijkbeoordelenFlex
    • Vanaf september 2024: een aantal scholen begint met testen van PraktijkbeoordelenFlex
    • Een harde deadline van 2025 hebben we moeten loslaten. De reden is dat we op dit moment de examenkwaliteit onvoldoende kunnen garanderen. Bij examinering luistert het nauw en kunnen we ons geen kinderziektes veroorloven.
      De oorzaak is dat de complexiteit om de bestaande examenproducten zorgvuldig over te zetten naar de nieuwe vorm, die het mogelijk maakt om op termijn meer flexibiliteit aan de scholen te bieden, groter is dan we hadden voorzien.
      Om een herhaling van zetten te voorkomen, hebben we besloten om de deadline niet als harde datum vast te stellen.
      We hebben heel duidelijke criteria vastgelegd waaraan moet worden voldaan om PraktijkbeoordelenFlex aan de scholen aan te bieden.
      Op dit moment verwachten we in het 4e kwartaal 2024 voor Examenplatform Entree te kunnen starten.
      Daarna kunnen we ook meer zicht geven over de verwachte startdata voor de overige examenstichtingen.
      De volgorde die vooralsnog gepland is, is als volgt:

      • SOESV
      • StECI
      • Examenwerk
      • Groene Norm
      • Stem
      • ESM

 

  • Wat is PraktijkbeoordelenFlex in het kort? 
    Sinds 2014 is Praktijkbeoordelen de toonaangevende applicatie voor het ontwikkelen en beoordelen van studenten in het mbo.
    Het nieuwe Praktijkbeoordelen  is ontwikkeld met behulp van de uitgebreide kennis en expertise van Examenservices.
    Zo is Examenservices nauw betrokken bij de ontwikkelingen bij MBO Digitaal, een platform van de MBO Raad gericht op het optimaal digitaal ondersteunen van de scholen.
    Daarnaast is de nieuwe versie gebruiksvriendelijker en intuïtiever.
    Met PraktijkbeoordelenFlex biedt Examenservices een toekomstgerichte applicatie voor het digitaal afnemen van examens die tegemoetkomt aan de veranderende behoeften in het mbo-landschap, de ontwikkeling van de studenten en de dynamiek van de beroepspraktijk.

 

  • Wat is de rol van Examenservices bij de start of overstap van PraktijkbeoordelenFlex? 
    Examenservices begeleidt de school met de start of de overstap van PraktijkbeoordelenFlex volgens het 7-stappenplan.

 

  • PraktijkbeoordelenFlex biedt beoordelingseenheden aan; wat houdt dat in? 
    Een beoordelingseenheid is het kleinst mogelijke deel van een kwalificatie, waarvan de ontwikkelgroep op inhoudelijke gronden aangeeft dat het met het oog op de beroepspraktijk, los van andere onderdelen van de kwalificatie beoordeeld kan worden.
    De examinering wordt opgebouwd uit verschillende beoordelingseenheden. Verschillende beoordelingseenheden worden samengevoegd tot exameninstrumenten.

 

  • Praktijkbeoordelen speelt in op ‘lerend kwalificeren’, hoe dan? 
    Je kunt per beoordelingseenheid besluiten om bewijs dat de student inbrengt, te beoordelen alsof het een tijdens een examen geleverde prestatie is.

 

  • Als ik als school NIET anders wil examineren dan voorheen, hoe werkt PraktijkbeoordelenFlex dan? 
    In PraktijkbeoordelenFlex wordt voor iedere kwalificatie een basisset van exameninstrumenten beschikbaar gesteld.
    Daarin zijn alle inhoudelijke en examentechnische keuzes al gemaakt door de examenstichting op basis van inhoudelijke input vanuit de ontwikkelgroep. Een school kan ervoor kiezen om deze basisset ongewijzigd in te zetten.

 

  • Als ik als school eigen keuzes wil maken, hoe werkt PraktijkbeoordelenFlex dan? 
    Voor iedere kwalificatie wordt een basisset exameninstrumenten beschikbaar gesteld Je kunt deze basisset op onderdelen aanpassen aan de schooleigen visie en wensen.
    Bijvoorbeeld door voor een andere beoordelingssystematiek te kiezen, of door voorbeeldopdrachten te vervangen door eigen opdrachten die passen binnen de kaderopdrachten van de stichting.

 

  • Wat zijn de extra voordelen van PraktijkbeoordelenFlex voor bestaande gebruikers? 
    Praktijkbeoordelen bevat één examenset per kwalificatie en één ‘smaak’ per examenstichting.
    Dat verandert naar een basisset, school-eigen sets en ‘meerdere smaken’.
    Door de school-eigen sets is er per school meer flexibilisering mogelijk en heeft de school hier keuzevrijheid in.
    De PDF-versies van de huidige examens zullen via Praktijkbeoordelen beschikbaar komen in plaats van de huidige examenbanken op de websites
    Daarmee bieden we één kanaal voor alle praktijkexamens.
    PraktijkbeoordelenFlex heeft een andere look en feel, is overzichtelijker en is gebruiksvriendelijker, maar kan gebruikt worden zoals de huidige versie.