Releasenotes versie 3.28.0 – november 2022

  • Webinar Update Praktijkbeoordelen

  • Stichtingspecifieke ontwikkelingen

    EsMEI

    • EsMEI Download knop ontbreekt
      Bij alle opdrachtsoorten is het nu mogelijk om de opdracht te downloaden.
    • Praktijkbegeleider/ Contactpersoon
      Als docent bij EsMEI wil ik de “Praktijkbegeleider/ Contactpersoon” kunnen verwijderen als er al beoordelingen zijn.

    Entree

    • Aangepaste tekst in pdf Entree
      Was:
      Wordt:

    UV

    • Wijzigen UV logo en cohort 2022

    WebAPP

    • Add link in result \(development\) to the latest assessment
      Vanaf het verslag kun je direct doorklikken naar het meetmoment van de praktijkopleider waarin het resultaat is vastgelegd.

     

  • Generieke ontwikkelingen

    Generiek algemeen

    • Mogelijkheid tot het instellen van 2-factor authenticatie.
      Vanaf heden is het voor iedere gebruiker mogelijk om 2-factor authenticatie in te stellen. Het is mogelijk echter niet verlicht. Iedere gebruiker kan dit voor zich zelf instellen en gebruiken. Dat gaat als volgt:
      log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Ga vervolgens naar Je ‘account’ bovenin en kies voor ‘Multi-factor authenticatie’.


      Zorg dat je een authenticator app geinstalleerd hebt op je telefoon. (google authenticator)
      Je komt in onderstaande scherm. Scan de qr-code, typ de code in, opslaan en multifactor is geactiveerd.

      Vanaf dat moment moet je bij inloggen na het invoeren van je emailadres en wachtwoord ook je multifactor code uit je authenticator app invoeren.

      Mocht een gebruiker zijn of haar code niet meer kunnen genereren dan zijn er 2 mogelijkheden:

      1. De schoolbeheerder kan multifactor authenticatie uitzetten.
      2. De helpdesk kan multifactor uitschakelen voor de desbetreffende gebruiker.

      Dat gaat als volgt:
      Zoek de betreffende gebruiker bij Gebruikersbeheer en kies voor bewerken. Onderaan heb je nu de optie ‘Reset Multi factor authenticatie’. Hiermee schakel je de 2 factor authenticatie uit voor deze gebruiker en kan hij/zij weer inloggen met alleen emailadres en wachtwoord.

    Generiek Ontwikkeling

    • Aanpassen term Ontwikkelingsgericht in ontwikkeling.
    • Email versturen aan Praktijkopleider bij toevoegen aan periode
      Bij het aanmaken van een periode krijgt een praktijkopleider een email. Voor nieuwe praktijkopleiders is dit de email met de aanmeldprocedure. Als een praktijkopleider reeds een login heeft, krijgt deze een email dat hij/zij is gekoppeld aan een praktijkperiode.
    • Term BBL verwijderen
      Op het urenregistratie scherm is de term BBL verwijderd.
    • Urenverantwoording beheerder
      Een schoolbeheerder kan alle niet goedgekeurde uren in 1 keer goedkeuren. Hij/zij moet dan een reden invoeren waarom dat gedaan is.

    Generiek Examen

    • Aanpassen term kwalificerend in examen.
    • Beoordelen in 2 stappen
      Het proces van examineren is aangepast. Deze aanpassing is doorgevoerd om meer flexibiliteit in het proces aan te brengen. Mede door Corona, krijgen we steeds meer vragen over het aanpassen van (lopende) examens. Bijvoorbeeld examens die gestart zijn met 2 beoordelaars en uiteindelijk door 1 beoordelaar afgenomen (moet) worden. Of vice versa. In het oude proces was het niet mogelijk om een examen waar bijvoorbeeld 1 beoordelaar mee gestart is, nog aan te passen.
      Een van de oorzaken was het verschil in proces tussen een examen met 1 beoordelaar versus een examen met 2 beoordelaars. Een examen met 1 beoordelaar kwam direct in de 2e stap van beoordelen. Een examen met 2 beoordelaars kwam eerst in de eerste stap, de individuele beoordeling. Nadat beide beoordelaars de individuele beoordeling hadden ingevuld, kon 1 van de 2 beoordelaars de eindbeoordeling (consensus) invoeren.Vanaf nu, komen alle examens eerst in stap 1(de individuele beoordeling) terecht. Indien er 1 beoordelaar is voor een examen, krijgt deze na het vastleggen van de individuele beoordeling de opmerking dat hij/zij de enige beoordelaar is en wordt gevraagd direct de eindbeoordeling in te voeren. U komt daarna direct in het eindbeoordelingsscherm terecht waar u de aanvullende informatie moet/kan invoeren. Vervolgens kan de indbeoordeling opgeslagen en vastgelegd worden.
      Voor een examen met 2 beoordelaars verandert er niks.
      Het gevolg is dat er meer flexibiliteit is in het wijzigen van een examen. Indien nodig kan een examen waar eerst 2 beoordelaars aan gekoppeld waren maar dit door omstandigeheden praktisch niet kan, aangepast worden. De beoordelaar die niet kan afnemen kan verwijderd worden van het examen, waardoor het examen door de andere beoordelaar afgerond kan worden en de student verder kan. Tevens kan een examen dat klaarstaat voor afname makkelijker aangepast worden als er bijvoorbeeld een beoordelaar ziek is, kan deze vervangen worden door een andere.
      in het uiterste geval kan een deels ingevulde beoordeling van een beoordelaar die wegens omstandigheden het examen niet kan afronden, vervangen worden door een andere beoordelaar waarbij de ingevulde maar niet vastgelegde beoordeling verwiderd wordt en door de nieuwe beoordelaar de beoordeling opnieuw moet worden ingevoerd.
    • Verbeteren indienen meerdere afname plannen in één keer.
      Bij het indienen van meerdere afnameplannen in 1 keer door de docent, kwam er voor iedere afzonderlijke student een melding. Dit werkte vertragend en is vervangen door 1 melding dat alle afnameplannen zijn aangemaakt.
    • Overzicht Te begeleiden studenten.
      Overzicht ‘Te begeleiden studenten’ voor de bpv begeleider is aangepast en geeft vanaf nu de juiste resultaten.
    • Verbeteren verwerken van downloads van grote bestanden.
      In een aantal gevallen was het niet mogelijk om grote bijlagen te downloaden. Hier is een optimalisatie uitgevoerd waardoor dit niet meer voor moet komen.
    • Schoolbeheerder, direct ook rollen toekennen bij goedkeuren aanmelding docent
      Een schoolbeheerder kan een nieuwe docentaanmelding goedkeuren en direct voorzien van de gewenste rollen. Dit moest voorheen in 2 stappen.
    • Lopende examens, weergave datumtijd afnameplan indien van toepassing
      In een aantal gevallen werd in het overzicht van lopende examens, de periode datumvelden getoond in plaats van de afnameplan data. Dat is aangepast en toont nu de begin en einddatum/tijd van het afnameplan indien afnameplan in gebruik.
    • Gebruiksgemak verhogen evaluatie verslag.
      Vanaf de groep kan nu een evaluatie overzicht ingezien en gedownload worden.
    • Na inloggen controleren of de gebruiker in het juiste sub-systeem zit, anders automatisch doorsturen.
      Op het inlogscherm moet een gebruiker kiezen tot welke groep deze behoort. Indien je voorheen probeerde in te loggen in de verkeerde groep, kreeg je een foutmelding. Dat is aangepast en vanaf kun een gebruiker met een geldige login altijd inloggen en wordt automatisch naar zijn/haar account geleid, onafhankelijk van de eerder gemaakte keuze voor student/school/bedrijf.
    • Knoppen groepsbeheer en gebruikersbeheer bovenaan op de startpagina van de rol beheer

    • Gegevens examenperiode aan te passen door bpv begeleider/ proces begeleider.
      Docenten met de rol BPV-begeleider/procesbegeleider hebben meer rechten gekregen om een examenperiode tot een later moment aan te kunnen passen.
      Na aanmaken van de periode kunnen zij nu: de begin- en einddatum aanpassen, de inhoud van een examen en stakeholders zoals de beoordelaars, eindbeooerdelaar/examencommissie en bpv begeleider/pvb begeleider.